​​با روش ایلان ماسک هر چیزی را سریع‌تر یاد بگیرید

ایلان ماسک یکی از شگفت‌انگیزترین ذهن‌های عصر حاضر است. اما این هوش سرشار ناشی از چیست؟ البته بدیهی است که ایلان با هوش ذاتی مناسبی متولد شده است. نزدیکانش می‌گویند او یه کتاب‌خوار حرفه‌ای‌ (!) است. اما درخشش ایلان ماسک تنها بخاظر ذکاوت ذاتی و حجم زیاد مطالعاتش نیست! او یاد گرفته که چطور خوب یاد بگیرد. اگر قصد دارید در میانه عمرتان مسیر کاری خود را به توسعه موشک‌های فضاپیما تغییر دهید (پس از فروش PayPal و مدیریت تسلا)؛ باید بدانید چطور بیشترین حجم اطلاعات ممکن را در ذهن خود جای دهید. خوشبختانه آقای ماسک راهکار خودش را بصورت دقیق به اشتراک گذاشته است.

دانش یک درخت است

در یک سوال و جواب که در سایت Reddit انجام شد، یک طرفدار می‌خواست بداند که ماسک از چه تکنیکی برای یادگیری بیشتر و سریع‌تر استفاده می‌کند. این فرد کنجکاو نوشته بود:«می‌دانم که شما کتاب‌های زیادی می‌خوانید و افراد باهوش زیادی نیز استخدام می‌کنید و آنچه آنها می‌دانند را درک می‌کنید، اما باید قبول کنید که به نظر می‌رسد راهی برای جا دادن مقدار بیشتری اطلاعات در ذهن خود نسبت به هر شخص دیگری پیدا کرده‌اید. چگونه این کار را این‌قدر خوب انجام می‌دهید؟"

در جواب ماسک متواضعانه اظهار داشت، برخلاف چیزی که به نظر می آید بعضی اوقات احساس می‌کند که مغزش بیش از اندازه پر شده‌است. در ادامه خوانندگان را تشویق می‌کند که خود را فراتر از آن چیزی که می‌پندارند تصور کنند. ایلان ماسک در جواب می‌نویسد:«فکر می‌کنم اکثر مردم می‌توانند خیلی بیش از چیزی که تصور می‌کنند یاد بگیرند. آن‌ها بدون تلاش زیادی تسلیم می‌شوند" اما بعد از این مقدمه مفید و معمولی، رئیس شرکت Tesla و SpaceX یک تکه از روش طلایی یادگیری‌اش را به اشتراک می گذارد:

یک توصیه کوچک: مهم این است که به دانش به عنوان یک درخت معنایی نگاه کنید. مطمئن شوید که اصول پایه‌ای را درست درک کنید. یعنی قبل از اینکه سراغ برگ ها و جزئیات بروید ابتدا تنه درخت و و شاخه های اصلی را فرا بگیرید، در غیر اینصورت برگ های جایی برای آویزان شدن در ذهنتان نخواهند داشت.

اگرچه ایده درخت معنایی ممکن است فقط برای کسانی که پیش زمینه علوم کامپیوتر دارند آشنا باشد، اما لب‌کلام ماسک برای همه واضح است: قبل از اینکه چهارچوب کلی یک موضوع را کامل نمی‌شناسید، وارد قسمت های اضافه آن نشوید. ایده ها و بحث های اصلی همیشه در قلب این مجموعه منظم قرار گرفته است.

چیزی که در ذهنتان قلاب نشود را یاد نخواهید گرفت!

این از دیدگاه «کارکرد حافظه» درست به نظر می آید؛ بسیاری از متخصصین کارکرد حافظه به این نکته اشاره کرده اند که بهترین راه به خاطر سپردن چیزی، مرتبط کردن آن با چیزی است که از قبل در ذهن دارید. اگر برای دانش جدید قلاب ذهنی وجود نداشته باشد، هیچ تاثیری ندارد و بقول معروف «یه گوش درب یه گوش دروازه» می‌شود (به همین دلیل است که بسیاری از ما در حفظ کردن اسم ها خوب نیستیم. و ایجاد ارتباط مانند «ماری از آلاسکا جایی که پسرعمویم آنجا زندگی می‌کند» به طور قابل‌توجهی حفظ کردن اسم را بهبود می بخشد).یادگیری مفاهیم بنیادی یک موضوع این قلاب ها را در ذهنمان ایجاد می‌کند.

این روش از دیدگاه «علم آموزش» هم منطقی به نظر می‌آید؛ همانطور که در این سخنرانی TED، سال خان بنیانگذار آکادمی خان اشاره می کند، خانه ای که روی فنداسیون ضعیف ساخته شده باشد همیشه متزلزل خواهد بود، و این موضوع درباره یادگیری نیز مشابه است. تلاش برای یادگیری مباحث پیشرفته‌ی یک موضوع قبل از اینکه در اصول پایه‌ای آن استاد شوید فقط باعث سردرگمی شما می‌شود. (معمولا ناامیدی و دلسردی را به دنبال دارد. مثل مثلثات سال‌های دبیرستان!).

پس اگر می خواهید سریع‌تر یاد بگیرید، به توصیه‌ی ماسک توجه کنید و استراتژیک باشید. بدون اینکه زمان کافی برای یادگیری مفاهیم اصلی بگذارید، در یادگیری موارد پیشرفته تر عجله نکنید حتی اگر همین موارد است که شما را به سمت موضوع جذب کرده است. زمان گذاشتن بیشتر برای یادگیری کامل و درست مفاهیم پایه ممکن از در نگاه اول وقت‌گیر باشد اما در بلند مدت یادگیری باکیفیت‌تر و سریع‌تری در آن موضوع خواهید‌ داشت.

منبع

    مطالعه بیشتر...

    اپیزود مرتبط
    ۱#
    ایلان ماسک
    نوشته بلاگ
    داستان جدال ۱۵ ساله جف بزوس و ایلان ماسک، رقابت فضایی غول‌های دنیای تکنولوژی
    نوشته بلاگ
    ​​با روش ایلان ماسک هر چیزی را سریع‌تر یاد بگیرید
    نوشته بلاگ
    بررسی تفاوت‌های رهبری و مدیریت در رویکرد جف بزوس و ایلان ماسک